Tuesday, January 10, 2012

212. Duapuluh Tahun Selepas Itu...

Gah sorakan "Merdeka!". .
telah sayup-sayup . . . tidak kedengaran lagi
makin lama makin menjauh

Aku bingkas . . .
gema sorakan tak terperi ku hayati
sungguh polos dengan situasi yang bingar
ntah apa yang diracau
mengungkap semangat
menjerit-jerit pengorbanan
terbit semangat kata . . . kebebasan!
erti kelangsungan peradapan dunia.

Saban tahun,
racaunya tiada beza
jeritannya tetap polos tak bererti
tahun-tahun berlalu, setelah 20 tahun . . .

Tidak aku tergolong dalam kumpulan yang
menjerit-jerit dan meracau itu
namun aku tak punya pengertian
tak punyai maksud
"BEBAS" yang diungkapkan
"MERDEKA" yang dilaungkan
kerana aku hidup setelah Merdeka telah lebih 20 tahun kemudian.

Pun begitu,
keperitan dan semangat
tidak memberatkan mata yang melihat
tidak membingitkan telinga yang mendengar
tidak membebankan bahu yang memikul

Bagaimana untuk aku insaf
dan bagaimana untuk aku nikmati
erti KEMERDEKAAN yang dikecapi

02.03.2007

No comments:

Post a Comment