Thursday, November 18, 2010

54. Biar yang Berlaku Berlalu

Sepuluh tahun
pemergianmu terlalu lama
terlalu lama untuk membuatkan aku terharu
terlalu lama bagi aku memendam rindu
dan malam ini
kehibaan menyumpit hati
meruntun jiwa mengingati
10 tahun dahulu
ketika aku masih mahu mengerti
tentang kasih sayang
tentang cinta . . .
betapa aku waktu itu
jahil rasa
buntu minda
untuk menghargai
kasihnya, sayangnya, cintanya
yang melebihi orang lain
betapa aku buta hati
untuk mengenali
salah siapa?
(untuk apa mempertuduhkan kesalahan - semuanya meninggalkan kesalan)
untuk malam ini juga
urat muka kutatapi
buat lebih 10 tahun
kesal bukan jawapan
sesal buakan buatan
10 tahun
cukup untuk mengajar
cukup untuk membuka hati
menerima realiti kehidupan
pasti . . .
Ayah, aku ini rindu
seandainya engkau masih disini
(airmata, aku tidak mengundangmu)
namun Ayah,
biarlah yang berlaku, berlalu
(27.7.1987)

11.09.1997

No comments:

Post a Comment