Monday, October 25, 2010

47. Sajak untuk Lan

Bukan ku tak hargai pertemuan ini
dan bukan niatku menyakiti (aku mengerti bila disakiti)
cuma aku tidak mahu terus dalam harapan
aku takut dengan kenyataan
kata tak mengambar rasa
aku takut kecewa

Kecewa yang lebih terluka dengan kesedaran
aku tidak yakin dengan pertemuan ini
walau ikhlasmu, walau bicaramu . . . pasti,
aku masih sangsi . .

Usah kita bertemu lagi di arena ini
kerana hati tidak lagi ikhlas menerima
jiwa tidak lagi merelakan
apa yang aku lakukan adalah kebaikan

Aku ingin benar . . .
keikhlasa, kejujuran dan yang paling penting kerelaanmu
andai aku begini (appearance), sanggup kau menerima

Biarlah, biar aku mencari
keikhlasan yang sebenarnya
mungkin kan ku temui
jika tidak darimu
mugkin juga dari orang lain
ku nantikan saat itu

Terima kasih kerana kesudian dulu
sesungguhnya aku akui, kau serupa
kau spi, aku sunyi
aku sepi, engkau sunyi
namun
sepi aku sepi kesedaran
sunyi aku, sunyi di bataskan
lainlah engkau . . .

Sunyi dan sepi sekalipun engkau lelaki. Maafkan aku, andai kata ini menyentuh hati. Kalau kau tahu . . . aku lagi resah. Terimalah . . . bukan aku menolakmu keranan sesuatu, cuma aku. Ya, cuma aku..

17.03.1997

No comments:

Post a Comment