Wednesday, August 25, 2010

9. Seketika Aku Bermain Dengan Perasaan

Saat ini, aku sendiri
melayani hati yang sepi
meningati hari yang berlalu
yang mana kenangan itu masih segar diingatan

Setiap detik seperti mimpi
mimpi indah, mimpi aku dan dia
seperti mimpi milik kami berdua
dan ternyata kini mimpi itu
hanya sebuah mimpi disiang hari
mengangankan yang tidak pasti

Diri, mengapa harus ada kenangan
yang membawa seribu keresahan
mengelirukan perasaan, fikiran
membutakan perasaan pada yang lain
pada dunia, pada manusia - segalanya bergelar insan.

Dan malam ini menyaksi
aku sendirian diri
mengenangkan kisah yang pergi
mambalut luka
setelah kau tiada
dan malam ini juga aku mengerti tentang hati
resah dalam mengingati insan yang
tiada mengetahui tentang diri

sesungguhnya aku merindui pada saat itu
walaupun kau jauh, hati ku tetap tersentuh
... melihat wajah
... terdetik hatiku untuk mengenali
seorang yang benar-benar ku sanjungi
hati budi dan perasaan

Setelah ku mengenali tak ku sangka begini
kenrinduan menjelma dalam diri
membebankan hati
namun, terimakasih ku ucapkan pada mu insan
kerana pertemuan tidak menjanjikan kesejahteraan
dan kerana membiarkan aku mengerti

Hati, aku harap kau tabah dalam menghadapi
dugaan dan rintihan perasaan
dalam aku mengenal erti sebuah ikatan
... persahabatan
agar dia juga mengerti perasaan hati
.. aku sendiri, aku sepi
menunggu khabar berita
dengarkan dariku
moga kau sahut sapaanku.

Kulim,
Feb 22, 1995

No comments:

Post a Comment